پتروشیمی مارون به عنوان یکی از شرکت پیشرو در این حوزه، با بیش از ۲۵ سال قدمت، بالغ بر ۲۵۰۰ پرسنل دارد و محصولات آن، الفین، پلیپروپیلن، پلیاتیلن سنگین و اتیلن گلایکول را شامل میشود. حجم صادرات این شرکت، ۵۰۰ هزار تن و حجم تولید آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. گزارشهای مالی مارون در سامانه کدال، بیانگر تنوع بازار صادراتی و تنوع محصولات است.
پیادهسازی استراتژی تنوع محصول با تولید گریدهای جدید پلیپروپیلن و اقدامات مهم در حوزه پلیاتیلن سنگین، نه تنها به کاهش ریسک تجاری کمک میکند، بلکه به خلق ارزش افزوده و جلب مشتریان جدید منجر میشود. این رویکرد مارون را در مسیر تحول و رقابت بینالمللی قرار میدهد. تنوع محصول موجب میشود شرکت، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای متنوع، ضمن ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای جهانی، پتانسیل صادراتی خود را بهبود بخشد.
از مزایا تا تاثیرات اقتصادی
وابستگی به یک یا چند محصول خاص، ریسکهای پتروشیمی مارون را افزایش میدهد، زیرا تغییر در تقاضا یا نوسانات قیمت یک محصول به شدت بر سودآوری تاثیر میگذارد. لذا با تنوعبخشی به محصولات، این ریسکها به حداقل میرسد. همچنین با عرضه محصولات متنوع به بازار، شرکت سهم بیشتری از بازارهای مختلف داخلی و خارجی خواهد داشت. علاوه بر اینها، توسعه گریدهای جدید، نیازمند تحقیق و توسعه مستمر است و همین امر به ارتقای فناوری و نوآوری منجر میشود.
علاوه بر مزایای یادشده، یکی از پیامدهای اقتصادی مثبت تنوع محصول، افزایش درآمد است. تولید گرید جدید پلیپروپیلن و نحول در عرصه پلیاتیلن سنگین توسط پتروشیمی مارون، به جذب مشتریان جدید و افزایش حجم فروش منجر میشود.
همچنین تنوع محصول مارون، ورود به بازارهای جدید را برای این شرکت میسر میسازد تا به نیازهای صنایع مختلف پاسخ دهد و سهم بیشتری از بازار کسب کند. ورود به بازارهای جدید علاوه بر افزایش درآمد، شرکت را در برابر تغییرات و نوسانات ناگهانی بازار خصوصا در شرایط تحریمهای بینالمللی و تنگناهای اقتصادی کشور مقاومتر میسازد. همچنین با گسترش سبد محصولات، مارون با انعطافپذیری بیشتری به تغییرات بازار پاسخ میدهد و درآمد پایدارتر و متوازنتری را تجربه میکند.
یکی دیگر از مزایای اقتصادی تنوع محصول، بهبود جایگاه رقابتی پتروشیمی مارون در بازارهای جهانی است. در صنعت پتروشیمی دنیا، شرکتهایی که به نیازهای متنوع و پیچیده مشتریان پاسخ دهند، مزیت رقابتی دارند. بازارهای جهانی نیازمند محصولاتی هستند که از نظر کیفیت و تطابق با استانداردهای زیستمحیطی و تکنولوژیکی، در سطح بالایی باشند. پتروشیمی مارون با تولید محصولات متنوع و ارتقای استانداردهای تولید، قادر است با کشورهای دیگر، تعاملات تجاری جدید داشته باشد و بازارهای صادراتی را توسعه دهد. این موضوع علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی، جایگاه شرکت را در بازارهای بینالمللی ارتقا میدهد.
نکته دیگر اینکه با تولید گریدهای جدید محصول، پتروشیمی مارون میتواند نیشمارکت (niche market) را نیز پوشش دهد؛ یعنی بازارهای کوچکتر و تخصصیتر که در آن گروه خاصی از مشتریان با نیازهای مشخص، به دنبال محصولاتی هستند که توسط سایر تولیدکنندگان پوشش داده نمیشود. مثلا صنایع خاصی به محصولات پتروشیمی با ویژگی منحصربهفرد و استاندارد بالا نیاز دارند. مارون با گرید جدید محصولات، میتواند نیازهای خاص را برآورده و با ایجاد ارزش، رضایت مشتریان را جلب کند.
چیرگی بر چالشها
یکی از چالشهای اصلی شرکتهای پتروشیمی، وابستگی به نوسانات قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی است. تنوع محصولات مارون موجب میشود این شرکت با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، انعطاف بیشتری در قیمتگذاری داشته باشد و بیشتر، سودسازی کند. به طور مثال، تولید گریدهای جدید پلیپروپیلن میتوانند با قیمت بالاتری نسبت به محصولات سنتی به فروش برسند. تنوع بازار و قیمتگذاری به شرکت کمک میکند تا در مواجهه با افت قیمتهای جهانی، حاشیه سود خود را حفظ نماید.